tisdag 23 september 2008

medling

idag har jag upplevt något nytt, nämligen 'medling'. låter kanske väldigt fredligt och det är det i och för sig, ett bra syfte ur en värre handling. som många antagligen känner till, så råkade jag ut för en misshandel för drygt ett halvår sedan (27 mars klockan 23:55 för att vara exakt!), och min misshandlare (som jag inte tänker nämna vid namn så här i bloggen) har då via socialen kontaktat en medlare. det innebär att medlaren har varit hemma hos honom och pratat med honom om själva hans intentioner till hans handling, och sedan pratar medlaren med mig och mina föräldrar, vilket skedde idag. syftet med grejen är den att jag med mina föräldrar ska träffa honom och hans föräldrar och sitta ner och prata. jag kände direkt att jag inte ville, men mina föräldrar ville, i alla fall min mamma. det är som sagt för förebyggande syfte, främst för att jag ska kunna känna mig säker att han inte kommer ge sig på mig igen. det kan jag självklart se som en positiv sak, men det kommer säkerligen kännas väldigt konstigt. detta har dock ingen påverkan i själva rättegången eller hans påföljd whatsoever, vilket också är skönt. ett simpelt "jag ber om ursäkt, det jag gjorde var dumt gjort och jag ångrar det väldigt mycket" hade inte hjälpt mig på något sätt, och han hade inte lärt sig något av själva handlingen. grejen är den att medlaren berättade att 'han' (som i misshandlaren) var väldigt ångestladdad och påstod att om han inte varit berusad hade det aldrig skett. jag känner lukten av nästa oscar-vinnare. ska inte vara fördomsfull men det är inte lätt att finna sympati till en person som skadat mig antagligen för livet.

Inga kommentarer: