måndag 26 oktober 2009

Takes time to adjust

Nu är jag hemma från The Big Apple, har visserligen varit hemma cirka två timmar nu. Har hunnit duscha, äta kvällsmat och så sitter jag nu mysigt med te vid datorn. Klockan är 23.00 här, medan ni sussar sött förmodar jag.

Bussresan mellan Boston och New York tog totalt fyra timmar, varav en och en halv timme var körning från början av New York till Manhattan. Med andra ord var New York ofantligt stort, riktigt jävla stort alltså.. Mitt första intryck var dock besvikelse, men det är pga alla amerikanska filmer man ser, så förväntar man sig så mycket av New York, att det ska va skit fint osv, men så är det egentligen inte. Men det finns ju självklart väldigt fina delar också, men det är inte som man förväntar sig. Första dagen ville både jag, mamma och Peter dra tillbaks till Boston lika fort som vi kommit dit i princip. Men det är tur att vi stannade kvar. Det var mycket som vi inte hade sett isåfall. Vi såg bland annat Ground Zero, och jag måste säga att det såg väldigt tomt ut där (Ground Zero är platsen där WTC stod), där fanns folk som delade ut broschyrer och försökte väckas folks uppmärksamhet till att kräva en ny investigation kring nine eleven. Vi försökte senare ta oss ut till Frihetsgudinnan på lördag eftermiddagen men sista färjan hade redan gått då, tyvärr. På kvällen gick vi istället på Times Square så blev den totala vändningen på min syn av New York. Det var riktigt fint där, trots att det bara är en massa reklam så är det så fint upplyst och väldigt mycket folk. Vi gick rundor där och tog lite bilder. Vi sov på ett vandrarhem som ägs av en tydligen stor internationell kedja, "Hostelling International". Det var rätt trevligt faktiskt, väldigt mycket ungdomar som troligen backpackar genom USA eller något.

Idag gick vi upp tidigt för att komma tidigt till South Ferry (dvs där båtarna mot Ellis Island avgår, frihetsgudinnan), men redan vid 10.00 tiden när vi kom dit så var det lååång kö och min bror hade läst tidigare på internet att det kunde ta upp till åtta timmar att komma till ön. Vi tog istället Staten Island färjan, så vi kom relativt nära, tyvärr inte så bra bilder, men jag har sett frihetsgudinnan på ganska nära håll, så jag är ändå nöjd :). Vi åkte sedan vidare till Central Park och gick lite där, väldigt fin park faktiskt. Fanns ett parti av parken som var en stor öppen plats med fin bakgrund, bestående av stora fina skyskrapor. Ingen vardaglig syn det dära.

Generellt så var mitt första intryck av USA att jag absolut inte skulle tänka mig att bo här, och hur mycket bättre Sverige är, men med tiden har jag lärt mig att gilla USA. Sverige är bättre än USA på många sätt, om man tänker teknologiskt och generellt utvecklingsmässigt, samt balanseringen av rikt och fattigt osv osv osv. Men man lär sig att gilla USA för det de är. Landet är onekligen väldigt speciellt, men likaväl som det är speciellt, är det unikt. Misstänker att man måste uppleva för att förstå.

Nu är det snart dags att sova, så jag önskar er en godnatt, trots att ni redan sover.

Inga kommentarer: