onsdag 15 oktober 2008

då var det äntligen över

kom precis hem, det är över, äntligen. rättegången tog plats idag och kapitlet är förhoppningsvist slut. inledde dagen med att sova extra länge och med det hoppa över en lektion, sedan tog jag mig till skolan där jag drack en kaffe och pratade lite med ida på rasten. sen hade jag samhällskunskap där jag i princip inte gjorde någonting alls. senare begav jag mig ner till cultura där erik väntade på mig, han ville självklart följa med på rättegången, så jag spenderade cirka 40 minuter på skolan. sen gick jag, kevin, erik och mathias in i tingsrätten och träffade mina föräldrar och sedan min advokat.

hon ville tala med mig enskilt, vilket vi gjorde. vi gick in i ett litet förberedningsrum eller vad man väljer att kalla det, där hon frågade mig om jag hade några frågor, om hur jag kände mig osv. jag talade om för henne att jag var nervös, och ju närmre klockan 13 det blev, desto mer växte nervositeten. sen var det dags att gå in. min åklagare började med att berätta vad jag uppgett under tidigare förhör osv, sedan ställde hon lite frågor angående misshandeln samt skadorna. sedan var det min tur att berätta min version av skedet, sedan ställde min advokat frågor.

när det var klart, övergick turen till xxxx (namnet är inte väsentligt), han fick berättade sin version av det hela, hur många slag han utdelat, varför och dylikt. sedan ställdes det frågor till honom på samma vis som det ställts frågor till mig. sedan talades det om skadeståndsanspråk osv.

tillslut löd domen att xxxxx blev dömd till 50 timmars ungdomstjänst samt skyldighet att betala mig 12 450kronors skadestånd.

nu ska jag gå och äta på burger king med erik och kevin, som sagt, otroligt skönt att ha detta överstökat och att jag nu kan försöka lägga allt bakom mig.

Inga kommentarer: